U heeft een nieuwe medewerker aangenomen die als high-potential over 3 jaar uw organisatie een boost gaat geven. Helaas blijkt de medewerker die zich zo goed presenteerde, een geweldige studie had afgerond en een mooi CV had, na 2 jaar niet veel gepresteerd te hebben.
Vreemd genoeg blijkt die dame die op de financiĆ«le administratie, via een uitzendbureau, is ingehuurd als teamleidster een toptalent te zijn. Ze werkt hard, heeft gevoel voor de organisatie, is collegiaal en heeft al veel processen verbeterd. Ze had een niet afgemaakte HBO opleiding en relatief weinig passende werkervaring.

Herkent u dit? Waarom presteren sommige mensen wel en andere niet. We kennen allemaal wel dat handjevol mensen waar de hele organisatie op draait, waar je altijd op kunt bouwen. Zijn dit nu per definitie de mensen met de hoogste opleiding of het smetteloze CV? Niet per se blijkt.

Had u dit van te voren kunnen weten?
Het antwoord is ja. Tenminste, als u KandidaatSelect gebruikt, een online assessment bestaande uit meerdere persoonlijkheidstest op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de beste match. Wij vroegen ons ook af wat mensen nu succesvol maakt. Hoe kan ik nu vooraf bepalen of iemand een presteerder is?  Dit antwoord hebben we gevonden. We kunnen eigenlijk gewoon meten of iemand een presteerder is. Dit staat overigens los van het opleidingsniveau.

De 4 factoren die bepalen of iemand presteert

Wat maakt nu dat iemand prestaties levert? Aanvankelijk dachten wij dat het vooral om ambitie en inzet ging, maar het blijkt uiteindelijk een combinatie van 4 factoren:

PM model nieuw kleinZelfbewustzijn
Zelfbewuste mensen bezitten persoonlijke stabiliteit en het vermogen tot zelfreflectie. Ze wijzen niet naar anderen als er iets mis gaat maar hebben genoeg zelfvertrouwen om hun fouten toe te geven en ervan te leren. Het zijn positief ingestelde mensen met veerkracht.

Sociaal
Sociale mensen presteren niet alleen zelf, maar laten anderen ook presteren. Ze weten anderen te motiveren of te ondersteunen en zetten hun kennis en kunde in voor de organisatie en het hogere belang in plaats van alleen hun eigen belang.

Ambitieus
De meest voor de hand liggende. Ambitieuze mensen streven naar kwaliteit, verbetering en topprestaties. Ze willen altijd groeien en morgen meer presteren dan vandaag.

Doelmatig
Iemand kan alle voorgaande eigenschappen hebben, maar je moet het ook nog realiseren. Als je er een rommeltje van maakt of niet tot actie komt, gebeurt er nog steeds niets. Deze mensen nemen initiatief en zetten door waar nodig. Ze organiseren hun werk en zijn daardoor efficiƫnt en effectief.

Het gaat natuurlijk om de totale optelsom, maar we zien meestal dat iemand in 1 of 2 daarvan excelleert. Dit valt meestal weer samen met de persoonlijkheid en geeft een indicatie in welke rollen iemand het meest succesvol kan zijn. Een toppresteerder kan zelfs falen als hij of zij wordt aangesproken op de kwaliteiten in het laagst scorende kwadrant. Aan de andere kant kan een normale presteerder, of misschien zelf een onderpresteerder tot topprestaties komen als ze de kwaliteiten van hun beste kwadrant kunnen benutten. Deze informatie zorgt ervoor dat we de gehele organisatie kunnen laten groeien met dezelfde populatie. Het assessment kan daarom zowel voor werving & selectie ingezet worden, als voor organisatieontwikkeling.

Prestatiegerichtheid is normaal verdeeld.

Als we de hele populatie in kaart brengen zien we dat deze qua prestatiegerichtheid normaal verdeeld is. De meerderheid van de mensen presteert gemiddeld en in de uitersten krijgen we de toppresteerders en de wanpresteerders in steeds kleinere aantallen. Het is een beetje arbitrair, maar wij hebben hier 4 segmenten van gemaakt.

  • De absolute wanpresteerders : Deze wil je niet in je organisatie hebben
  • De onderpresteerders : Deze zijn er altijd bij en hebben begeleiding en toezicht nodig om tot de gewenste prestaties te komen. Dit vraagt iets van uw leiderschap en HR processen.
  • De presteerders : Deze mensen hebben genoeg intrinsieke motivatie om tot prestaties te komen ongeacht uw leiderschap of organisatie.
  • De toppresteerder : Deze zijn zeldzaam en leveren eigenlijk altijd. Ze hebben een motivatie om altijd beter te zijn en continu te groeien. Ze streven naar de top.

 

Normaalverdeling